Vissza a tanszék oldalaira |
„Az
embernek, hogy a vizek természetadta termékeit úgy használhassa fel,
hogy az ne legyen kizsákmányolás, hogy azok bővebben és kedvére
teremjenek, hogy a pontos számításokon alapuló műszaki létesítmények
zavartalanul elláthassák a várt feladatot, sőt, hogy a hatalma alá
került víztömeg a műszaki elgondolás mellett egyúttal biológiailag
is hasznosítható legyen, fel kell készülnie, hogy megismerje a vízi
élet mibenlétét, a vízi élet törvényszerűségeit.”
Sebestyén Olga |
|
|
„A vízi élet mibenlétét és törvényszerűségeit
külön tudomány fogja össze, a hidrobiológia. Tudományunknak sajátos
és külön, csak rá jellemző szemlélete, terminológiája és módszertana
van, és a Föld hidrobiológusainak munkája olyan tömegű
ismeretanyagot eredményezett, hogy a hidrobiológiát ma már nem lehet
„mellékesen”, „menet közben” megtanulni. A vízi élet tudománya jól
elhatárolt, külön szakma, elsajátítása éppen olyan bonyolult
feladat, mint mondjuk az ügyvédi, a biokémikusi, vagy az orvosi
szakmáé.”
Felföldi Lajos |
Miért érdemes Hidrobiológus mesterszakra Pécsre jelentkezni ? |
A Hidrobiológus szakma szépségei |
Megismerni vizeinkben élő élőlényeket, ezek közösségeinek
szerkezetét és folyamatait, a rájuk ható fizikai és kémiai
környezeti hatásokat, e jól meghatározott közegben létrejövő
bonyolult kapcsolatrendszereket, valamint a megszerzett tudást a
tudomány, a természet- és környezetvédelem, az emberi fejlődés és a
fenntarthatóság szolgálatába állítani igazán szép hivatás. Tenni
mindezt megfelelő felkészültséggel, nagyfokú szakmai
elkötelezettséggel és tudományos alázattal igazi kihívás.
A
hidrobiológus életét és munkáját a változatos tájakon és vízterekben
végzett jelentős mennyiségű terepi kutatómunka, az ezekhez
kapcsolódó laboratóriumi mérések és mintafeldolgozás, a komoly
előismereteket igénylő statisztikai értékelés, a tudást bővítő és az
eredmények bemutatását lehetővé tevő konferencia részvételek, az
eredmények szintetizálása és szakcikkek előkészítése teszi
változatossá és mérhetetlenül érdekessé. Egy elhivatott
hidrobiológus
sohasem unatkozik!
|
Mi várja leendő hallgatóinkat? |
○ Rugalmas oktatási szerkezet és hatékony időbeosztás |
Fontos
gyakorlati-technikai szempont volt a képzés kialakítása során a
hallgatók egy félévre eső vizsgaterhelésének és gyakorlati jegy
kötelezettségének optimalizálása. A sok kis kreditértékű tárgy
helyett az ismeretköröket legtöbb esetben nagyobb egységekbe (3-6
kredites nagyobb óraszámú kurzusok) csoportosítottuk. Ezek
tárgyalása és értékelése egyben történik, hiszen szerves részekként
kapcsolódnak egymáshoz és külön-külön nem tárgyalhatók. Így
lehetőség nyílik a kapcsolatrendszerek és összefüggések részletes
ismertetésére és előtérbe kerül a szintetizáló szemléletmód
kialakítása. A még hatékonyabb időbeosztás és a hallgatói
kutatómunka elősegítése érdekében több tárgy esetében tömbösítést is
alkalmazunk, hogy különböző tárgyak egymással összefüggő, egy
keretbe foglalható gyakorlati képzési részei egymással párhuzamosan,
egy időszakban kerüljenek megtartásra. |
○ Felkészült oktatógárda |
A
mesterszak jelentkezőit a hidrobiológia különféle részterületein
aktív kutatómunkát végző, energikus, nagyrészt fiatal oktató-kutató
gárda várja, biztosítva ezzel a korszerű és gyakorlatias szemléletű
oktatást, a tudományos kutatómunkába való bekapcsolódást már a
képzés ideje alatt is. |
○ Tutor rendszerű oktatás, kutatócsoportok |
Kiemelt
figyelmet kap a képzés során a tutor rendszerű oktatási szerkezet. A
hallgatókat már képzésük kezdetén kapacitáljuk a témavezető
irányításával közösen végzett kutatómunkára. Az alacsony tervezett
hallgatói létszám (maximum 15 fő/évfolyam) lehetőséget biztosít a
kutatócsoport és a hallgatók aktív és szoros szakmai
együttműködésére, így elsajátítva hidrobiológiai kutatómunka minden
részletét és speciális fortélyait, ami pusztán csak a padokban ülve
nem lenne lehetséges. |
○ Legmodernebb módszerek és eszközök |
A képzés
során arra koncentrálunk, hogy a hallgatók a gyakorlatban is
megismerkedjenek a vízi környezet és a vízi élővilág vizsgálatának
legkorszerűbb módszereivel, ehhez kiemelkedően gazdag eszközpark és
laboratóriumok állnak rendelkezésre. |
○ Fókuszban a kutatásmódszertan |
A
diplomás hidrobiológusok számára elengedhetetlen, hogy átfogó
ismeretekkel rendelkezzenek vizeink fizikai, kémiai és biológiai
jellemzőiről és az abban lezajló folyamatokról, illetve képesek
legyenek ezeket átlátva komplex kutatásokat, monitorozó programokat
tervezni és kivitelezni. Ezért a képzés során az elméleti
ismeretanyag átadása mellett kiemelt figyelmet szentelünk a
kutatásmódszertani kérdéseknek és az értékelési módszereknek, hogy
felkészült kutatókat bocsássunk a munkaerőpiacra. |
○ Szakmai gyakorlat kutatói környezetben |
Bizonyos
kurzusok a tömbösített képzési félévek keretében az MTA ÖK Balatoni Limnológiai
Intézetben kerülnek megtartásra. Ez lehetőséget ad
arra, hogy a hallgatók az ismereteket egy kutatói környezetben,
gyakorlati bemutatókkal egybekötve szerezzék meg. Lehetőségük nyílik
a kurzusok mellett az Intézet életébe is betekinteni, működés közben
látni kutatási projekteket, a szakmai munka részleteit. |
○ Piacképes diploma, elhelyezkedési lehetőségek |
A
természetes vizekkel kapcsolatos környezet- és természetvédelmi
problémák fokozódása, ezek gazdasági hatásának erősödése hívta
életre a közös, Európai Uniós vízpolitika kialakítását, melyben
Magyarországnak is jelentős feladatai és kötelezettségei vannak.
Vizeink, mint egyik legjelentősebb természeti erőforrásunk védelme,
állapotának megőrzése és javítása közös érdekünk, ebből fakadóan
egyre inkább növekszik az igény olyan szakemberek iránt, akik átfogó
ismeretekkel rendelkeznek vizeink fizikai, kémiai és biológiai
jellemzőiről és az abban lezajló folyamatokról, illetve képesek
ezeket átlátva komplex kutatásokat, monitorozó programokat tervezni
és kivitelezni.
A
mesterszakot elvégzők számos munkakörben tudják hasznosítani
tudásukat, ahol a felszíni és felszín alatti vizekben zajló
folyamatok részletes ismerete elengedhetetlen. Elhelyezkedésük
lehetséges többek között kutatóintézetekben, államigazgatásban,
vízügyi, természet- és környezetvédelmi szerveknél, az ÁNTSZ
hálózatában, civil szervezeteknél, vagy a versenyszférában szinte
bármely vállalkozásnál, amely vízhasználati vagy kibocsátó
ipari/mezőgazdasági tevékenységet végez. |
○ Felkészítés a doktori képzésre |
A
legtehetségesebb hallgatónk számára nyitott a lehetőség a
továbbtanulásra a PTE TTK vagy bármely más hazai vagy külföldi
egyetem doktori képzésein. Már a mesterképzés kurzusain nagy
figyelmet fordítunk arra, hogy minél alaposabban felkészítsük
hallgatóinkat a tudományos élet kihívásaira. Elegendő elméleti és
gyakorlati tudással vértezzük fel őket, hogy a doktori képzésükben
ezekre alapozva minél eredményesebben teljesíthessenek. |
A fentiek részletesebb ismertetéséhez és további információkhoz
válasszon a fentebb bal oldalon elérhető menüpontokból. |
|
|
|
|
|
|